Jak na online marketing v roce 2023

Jak nevydělávat pouze o Vánocích, ale po celý rok?

Kdy je správný čas začít plánovat kampaně pro dané období?

Kdy oslovit marketingového specialistu?

Bonus zdarma: Marketingový kalendář pro rok 2023

Zažili jste během uplynulého roku ten pocit, kdy začala sezóna pro nějakou část vašich produktů, konkurence už začala aktivně nabízet, ale vy jste to začali řešit až na poslední chvíli?

Já ano. Ne z pozice majitele e-shopu, ale co hůř, z pozice PPC specialisty, kterému se 5 minut po 12 začali ozývat klienti, že potřebují nutně kampaně na právě probíhající sezónu, a že to potřebují opravdu rychle, protože už včera bylo pozdě. Pevně věřím, že nejsem jediný PPCčkař, kterému se daná situace pravidelně děje, a jelikož tento tlak ani pro jednu stranu není nic příjemného, rozhodla jsem se zpracovat 4 jednoduché tipy, jak si vy, podnikatelé, můžete udělat v marketingových aktivitách pořádek hned na začátku roku. 

Profitovat z toho budete jak vy, tak případný markeťák, kterého v průběhu roku oslovíte. Po přečtení tohoto článku vám totiž bude jasné, kdy jaká sezóna začíná a jak dlouho dopředu byste pro ni měli mít veškeré podklady přichystané. Zmíním také několik výhod, které přináší celoroční spolupráce s agenturou, či freelancerem. 

1. Začněte analýzou roku 2022

Prozkoumejte jednotlivá období uplynulého roku. Odpovězte si na následující otázky. Doporučuji si vše průběžně zapisovat, abyste se k údajům mohli kdykoliv vrátit a hledat v nich případné souvislosti.

Ve kterých měsících jste měli nejlepší tržby a ve kterých to naopak za nic moc nestálo?

V obdobích, kdy se vám dařilo podprůměrně, může být v tomto roce vhodné otestovat například slevové akce na určité typy zboží. Naopak v obdobích, kdy vaše výsledky byly nad očekávání, hlavně nezaspěte a snažte se letos oslovit ještě více potenciálních zákazníků.

V jakých obdobích jste aktivně využívali PPC kampaně, případně jiné nástroje pro propagaci? (E-mail marketing, sociální média, spolupráce s influencery apod.)

Spouštěli jste kampaně jen na určité sezóny a ihned po jejich skončení celé reklamní účty utlumili? Jaký pokles v návštěvnosti, tržbách a konverzním poměru tyto kroky přinesly?

Kolik peněz jste do marketingu investovali a jakou návratnost vám jednotlivé kampaně přinesly?

Je jasné, že všechny měsíce nemůžou mít ideální hodnoty PNO (podíl nákladu na obratu), důležité ale je podívat se na uplynulý rok jako na celek a vyhodnotit, jestli reklama jako taková v roce 2022 pro vás byla výdělečná, či prodělečná. V případě té méně sympatické možnosti je na zvážení, jestli jste si vybrali správnou agenturu/freelancera na spolupráci.

Využívali jste služby jedné agentury/freelancera, anebo jste jich vyzkoušeli několik?

Pokud ano, zaznamenali jste u některých z nich výrazně lepší výsledky? Z vlastní zkušenosti musím říct, že dlouhodobá spolupráce s jedním člověkem mívá lepší výsledky, než když každý měsíc zkoušíte štěstí u někoho jiného. I z toho důvodu klientům doporučuji, aby se mnou navazovali spolupráce alespoň na 3 měsíce. Během toho prvního se většina kampaní teprve ladí, optimalizuje, a ač to jako podnikatelé neradi slyšíte, také testuje. Testování je totiž nedílnou součástí rozběhu veškerých kampaní, a to čistě z toho důvodu, že každý e-shop je naprosto unikátní a na jeho zákazníky může fungovat něco jiného, než funguje na konkurenci nabízející stejné produkty.

2. Rozplánujte si jednotlivé sezóny předem

Pokud provozujete e-shop z různorodým zbožím, rozdělte si kategorie do jednotlivých sezón. Pokud nabízíte jeden specifický produkt nebo službu, zaměřte se na to, jaký profit to vašim zákazníkům v jednotlivých obdobích přinese. Jednotlivé kampaně pak přizpůsobte období.

Období můžete nazývat jakkoliv – ať už to bude podle ročních období, významných svátků nebo událostí. Na konci tohoto článku si navíc můžete stáhnout zdarma marketingový kalendář, ve kterém najdete všechny významné dny a důležitá data, která pro váš marketing můžou hrát ve váš prospěch. Vyberte si ta, která vám dávají smysl, a přichystejte si s nimi časovou osu, ze které bude jasně patrné, kdy jaké kampaně budete spouštět. A pamatujte, že jak člověka na grafiku, tak PPC specialistu, je třeba oslovit minimálně 6 týdnů před jejich startem (ve vánočním období pak i 4-5 měsíců předem).

Vaše časová osa pak může vypadat například takto (uvedené názvy jsou názvy pro typy kampaní, které by v daném měsíci měly být aktivní):

Leden

Novoroční výprodeje

Valentýn

Plesová sezóna

 

Únor

Valentýn

Plesová sezóna

 

BŘEZEN

 Velikonoce

Jarní sezóna

duben

Velikonoce

Jarní sezóna

 

květen

Letní sezóna

Den dětí

Červen

Letní sezóna 

ČERVENEC

Letní sezóna

Příprava kampaně:

Zpátky do školy

 

SRPEN

Letní výprodeje

Zpátky do školy

ZÁŘÍ

Podzimní sezóna

První vlna vánočních

kampaní

 

ŘÍJEN

Podzimní sezóna

Halloween

Vánoční kampaně 

Listopad

Zimní sezóna

Black Friday

Vánoční kampaně

Prosinec

Doběhnutí vánoční sezóny

Příprava na novoroční

výprodeje. 

Ke všem kampaním byste neměli celoročně zapomínat posilovat brand a a pravidelně využívat retargeting (klasický i dynamický).

Samotné rozvrhnutí sezón už je nadále individuální. Je jasné, že pokud prodáváte lyže, moc parády s nimi v červenci v rámci letního zboží nevymyslíte. O to víc energie ale dejte do příprav právě na to vaše hlavní prodejní období.

Ať už prodáváte po celý rok nebo ne, ideálním řešením je nachystat si v lednu marketingový plán na celý rok s vaším markeťákem – ideálně s takovým, se kterým potom budete v průběhu celého roku spolupracovat. Měl by vám umět mimo jiné i zhodnotit hledanost jednotlivých produktů a témat v průběhu měsíců a podle toho posuzovat, které produkty můžou mít v kterém období největší potenciál.

U mě například nyní můžete využít i zvýhodněné ceny dlouhodobých spoluprací. V případě zájmu mě ale můžete kontaktovat pouze za účelem zhodnocení vašeho e-shopu a rozvrhnutí marketingových aktivit pro rok 2023.

3. STANOVTE SI REÁLNÉ CÍLE

Jak už jsem v tomto článku jednou zmínila, nelze očekávat, že návratnost do reklamy bude v každém měsíci ukázková. A to ani za předpokladu, že budete spolupracovat s tím nejlepším specialistou v zemi. Jsou zkrátka silnější i slabší období, navzájem se ale budou skvěle doplňovat. Vyhodnocujte tedy kvartálně, půlročně i ročně a nenechte se odradit krátkodobými výkyvy PNO.

4. Vyzkoušejte něco nového

Otestujte si v roce 2023 nový marketingový kanál. Může to být například jeden z těchto:

✅ E-mail marketing: Pravidelné či jednorázově rozesílání e-mailů klientům, ve kterých je můžete informovat o novinkách a aktuálních akcích. Dejte si jen pozor, aby rozesíláné e-maily nebyly v rozporu s GDPR. Pro e-mail marketing můžete využít napříklat SmartEmailing nebo Ecomail.

✅ Sociální sítě: Ideální místo, kde na vás a vaše produkty můžou narazit noví zákazníci. Díky sociálním sítím s nimi navíc můžete budovat pozitivní vztah a sdílet aktuality a novinky. Vyzkoušet navíc na nich můžete i nové varianty reklamy.

✅ Influencer marketing: Influencerem může být jak známá osobnost, tak uživatel sociálních sítí, který na nich má už vybudovanou svou základnu fanoušků. Pro tento typ marketingu je ideální vybrat si jeden či více produktů, které chcete zviditelnit a influencerovi je poskytnout na zkoušku. Ten je potom zmíní právě svým fanouškům s doporučením, proč by si je měli pořídit také. Kampaně je vhodné kombinovat s různými slevovými kódy. K vybrání vhodného influencera pak můžete využít například stránku lafluence.cz.

Všechny 3 tipy pro vás může zajistit také agentura nebo marketingový specialista. Pokud o nich chcete vědět víc, neváhejte mě kontaktovat.

 

Marketingový kalendář zdarma

Jak jsem slíbila, zde si můžete nechat poslat marketingový kalendář zdarma.

Najdete v něm všechny důležité dny v roce, se kterými můžete své marketingové kampaně různě kombinovat.